söndag 16 december 2012

1998 Rauzan-Segla, Margaux

Födelsedag i familjen och vi plockar fram en klassisk butelj till den lika klassiska söndagsmiddagen (helstekt nötkött, svampsås, rotsaker i ugn). 1998 Ch Rauzan-Segla från Margaux får en dryg timme i karaff innan vi provar. Färgen är fortfarande tät och mörkt röd. Doften är medelstor och lagom parfymerad, det är i munnen det verkligen händer. En sammetsmjuk upplevelse - åenasidan rik på frukt (svarta vinbär och "violer"), en fint läskande syra, en komplexitet med tobak, violer, en gnutta lakrits, lite fat och eneträ. Åandrasidan en sällsam lätthet och balans. Verklig elegans i ett glas, och en av höstens vinupplevelser på hemmaplan (i någotsånär) lugn och ro (95+p).

2 kommentarer:

Håkan sa...

Spännande, 98orna fortsätter att överraska mig, då även västra stranden. Den här har jag inte provat och brukar inte vara så förtjust i men jag blev onekligen lite frestad.

Vintresserad sa...

Håkan - utan att ha provat några större mängder Rauzan-Segla så är mitt intryck att omkring 1995 så blir så börjar modernisering och generella kvalitetslyft (ägarbyte och John Kolasa från Latour som manager 1994). Smakprovet på 2010 (maj 2011) var närmast sensationellt bra; och en 2001 för ett par år sedan var utmärkt. 1998 upplever jag som ett "Merlot" år - och därmed kanske lite bättre i Margaux än längre norrut i Medoc. Rauzan-Segla är planterad med knappa 40% Merlot. Värt att leta upp tycker jag! MVH - Vintresserad (Peter)