lördag 9 oktober 2010

2004 Castello di Fonterutoli

Trots en viss höstförkylning korkar vi upp ett vin som vi är nyfikna på, men på halvflaska. Det är ju också bra för att bedöma hur långt vinet hunnit i sin utveckling. 2004 Castello di Fonterutoli är mörkrött och relativt tätt. Doften är medelstor och bra, med lite mörkchoklad och kafferost från faten; men framförallt skön mörk körsbärsfrukt och viss komplexitet. Gott att sniffa på! Smaken är relativt stram och harmoniserar bra med doften, visst finns där lite julkryddor och en antydan till julmust - men ändå den bästa Castello di F vi provat på ett tag. Skulle gissa att helflaskan smakar bra i vår och nästa sommar. Någon annan som provat 2004an?

1 kommentar:

Henrik sa...

Intressant! Jag korkade upp en helflaska CdF 04 runt jul 2009 och skrev följande not (sorry, orkar inte översätta, skjut inte mig, skjut cellartracker ...):
Down the decanter we roll and the smell is heavenly - like dark cherries making love to subdued ginger.
We serve it to delicious veal, potato cake with carrots and root celery, chanterelles and the jus from grilling the veal quickly. Initially the wine is lovely, primary fruit fading a bit but still there, tannins have a nice grip, acidity is just right and the dark cherries get a lighter character and interact with plums and spice.
But alas, just an hour later the wine walks over towards the dark side, the side where it turns to julmust, a swedish christmas beverage which is like a mix between coca cola and root beer, just better. To me, the wood speaks with too high a voice.
So, either drink up quickly or wait another five years and hope that the fruit finds a better harmony with the oak.

Jag tror mycket på Frankofilens teori för det här vinet: Mindre tid på den rostade nya eken och/eller mindre rostning av denna nya ek. Den här ligger 16 månader på 70% ny ek, cab sauv-delen får 18 månader.
Deras standard chianti får ett år på 40% nya fat, det låter more like it för mig.
Jag har en helflaska kvar som jag inte vet hur jag ska hantera - experiment eller rädda vad som räddas kan ...