söndag 6 september 2009

The Judgement of Lidingö – Bordeaux vs Kalifornien


Sedan i våras har vi mailat och planerat inför denna drabbning fritt uppsatt efter den klassiska provningen i Paris (The Judgement of Paris 1976, Steven Spurrier). Laguppställningen är i flight A (första perioden) tre yngre Calis mot tre yngre Bordeauxer; samt i flight B tre av varje med lite mer mognad. De skall bedömas av 13 provare: vinbloggare, inbjudna vinnördar samt proffset Michel J. Mina förväntningar på kvällens viner är höga, mycket höga. Samtidigt så är det ju ”upplevelsebaserad inlärning under nöjsamma former” vi håller på med, inga omfattande värdefulla kontrakt att sälja vin, eller stora pressuppbåd som kan skapa rubriker. Stämningen är mao uppsluppen, men fokuserad, iallafall under första flighten. Vi börjar med två spännande extraviner; det första är en ”Claes special” – en mycket mogen champagne med nötter, nougat och tydligt oxiderad, men syran är förvånansvärt intakt. Sista slurken smakar bäst. Jag har inte provat så här mogen champagne tidigare så har ingen direkt gissning mer än ”kanske 70-tal”?

Facit:
Ayala NV, gissningsvis tidigt 70-tal.

Sedan häller Niklas ett rikt, popcorn-doftande vitvin ur magnumbutelj. Första intrycket är Napa-chardonnay, men jag antar att Niklas är lurigare än så. Det finns även en hel del komplex frukt med persika och gula plommon, och syran, friskheten, blommigheten i slutet är bra och god. Några gissar på norra italien, och jag har vid något tillfälle druckit mycket god Chardonnay från Langhe så det blir min gissning.

Facit:
Simcic Chardonnay Reserve 2000, Slovenien.
Kul med vin från Slovenien och (för mig) förvånande bra.

Sedan häller vi flight A.

A1
God, söt röd frukt. Mycket bra balans och viss komplexitet. Jättegott!
Facit:
Beringer Private Reserve 2004 (3e vin i ranking av flighten)

A2
Nästan lite kirschig söt röd frukt med mandelmassa, sedan kommer ganska rejäla syror och en liten beska. Även detta är mycket gott, men balansen är inte lika bra som A1.
Facit
Mayacamas CS 2002 (6a i flighten)

A3
En medelstor ganska elegant och klart stramare doft avslöjar ganska snabbt att detta är Bordeaux. Mina anteckningar är extremt kortfattade (som många gånger denna kväll) – mycket mycket gott!
Facit:
Ch Pontet-Canet 2001 (2a vin i ranking inom flighten)
Ser man på, detta smakade jag även i tisdags hos Tryffelsvinen, detta glas smakade mer och bättre.

A4
God Bordeaux-doft, mycket bra, Merlot? Jag har ändå en svag preferens för A3.
Facit:
Ch Palmer 2002 (4e vin i ranking inom flighten)
Ojdå, ett vin från Medoc. Då borde det ju vara Cab-dominerat? När jag sedan slår upp Palmer så visar det att slottet odlar ca 47% Merlot.

A5
Här är vi tillbaka i soliga Kalifornien! Stor, god, lite söt-frukt doft med fina svarta vinbär. Känns ganska ungt men ändå mycket bra balans, väldigt svårt att spotta. Näst bästa vinet i flighten enligt mig. Utvecklas mycket i glaset.
Facit:
Forman Cabernet 2005 (5e vin i ranking inom flighten)

A6
En mer svårfångad doft och jag hamnar i Bordeaux. Ändå mycket god doft! Utvecklas fint i glaset till en utmärkt balans. Sedan hittar jag lite plommon och gissar ”Pomerol?” Min favorit i denna flight.
Facit:

Ch Le Bon Pasteur 2000
Smakar klart yngre än sina nio år, vinner den unga flighten.

Mellan flighterna vidtar en himla massa prat om vin, ett extravin från Michel (en mycket god Cali Bordeaux-blend Frogs Leap 1999), ett extravin från Niklas (en intressant tysk sekt gjord på Sylvaner). Henrik och Niklas ordnar mat. Viner dekanteras. Så småningom häller vi Flight B med de mognare vinerna. Koncentration är fortfarande hög, stämningen ännu högre inför:

B1
Mogen Cali! Komplex med röda vinbär, bra syra och mycket bra längd.
Facit:
Dunn CS 1984 (6e vin i ranking inom flighten)

B2
Nu är jag på hemmaplan! En medelstor ganska stram doft med kaffe, ceder och svarta vinbär. En mycket lång smak med utmärkt balans! Utan större tvekan mitt val i denna flight. Jag tror jag vet vilket vin det är och gissar därför inte.
Facit:
Ch Leoville-Barton 1990 (2a vin i ranking inom flighten)

B3
Först lite knuten, sedan kommer en doft med fin vinbärsfrukt och lite rök. Aningen mint i smaken för tanken Aussie. Sedan jordgubbar, det händer mycket i detta glas. Cali.
Facit:
Silverado CS 1987 (4e vin i ranking inom flighten)

B4
God, ren Cassis-frukt, fin balans. Körsbär, tomat. Helt enkelt j-igt gott. Omöjligt att spotta.
Facit:
Spottswoode 1994 (3e vin i ranking inom flighten)

B5
Först en lite knuten och svårfångad doft, men smaken är mycket bra med sällsynt fin balans och komplexitet. Utmärkt längd. Eneträ säger någon och det instämmer jag i. Bordeaux.
Facit:
Ch Talbot 1986 (Vinner denna flight klart)

B6
God, medelstor doft, rätt bra frukt och komplexitet, Bordeaux. I ett annat sammanhang hade detta vin varit en vinnare, men det är milt sagt tuff konkurrens ikväll.
Facit:
Ch Lynch-Bages 1995 (5e vin i ranking inom flighten)

Till denna flight serverar Henrik (med assistans från Niklas) en ljuvligt god lammfile med gratäng och lysande saffrans-sabayonne.

Sedan fortsätter vinpratat och vi hamnar i Bourgogne, Niklas hämtar då snabbt två flaskor som vi dricker till de goda ostarna som M. tagit med. Även här är nivån hög då det visar sig vara två viner från Corton-kullen! Mycket goda och Erik säger sig ha hittat hem.

Att sammanfatta denna kväll är svårt, men här är iallafall ett försök:
* Samtliga viner var lysande goda, klart 92-93 poäng och uppåt. Det var ingen lätt match att försöka ranka dem!
* Ch Talbot 1986 var det siffermässigt starkaste vinet
* Ch Leoville-Barton 1990 var min favorit
* Det var inte så svårt att hitta vilka som var Cali resp Bordeaux, däremot mycket svårt att avgöra vad som var godast

Stort tack till alla som bidrog på olika sätt, extra stort tack till Niklas för lokal och alla utomordentliga viner, Henrik för excellent matlagande och Michel för din kunskap och för de fina mogna Cali-vinerna.

Hoppas vi ses igen inom en snar framtid med andra spännande viner framför oss!

Fler och utförligare intryck och bilder hittar ni här:

http://frankofilen.blogspot.com/2009/09/judgment-of-lidingo-2009.html

PS. Vi hade faktiskt två korkskadade viner: 2004 Cos och 2000 Pahlmeyer. Då kunde Niklas resp. Michel rycka ut med ersättningsflaskor av klass. DS

4 kommentarer:

Henrik sa...

Stort tack till alla inblandade. Mäktigt organiserat, Vintresserad, du måste ha preussiska gener - och ja, det är avsett som en komplimang.
Jag gav en ung Cali segern i första flighten (Beringer) och hade FDorman som trea, men i den andra flighten ställde Bdx dit skåpet även för mig - det oaktat att jag föll rätt handlöst för den tydligen ändå underpresterande Spottswoode.
Än en gång, stort tack.

Vintresserad sa...

Tack, jag tar det som en komplimang, och det var ett nöje att vi fick ihop allt!

Håkan sa...

Tack för fantastiskt ordnad provning, skitkul och det får bli fler provningar framöver.

Vintresserad sa...

Håkan - tack själv! Visst var det kanonkul och visst ska det bli fler provningar av olika slag!