lördag 18 juni 2011

Blinda blends

N. bjuder in till provning med mat på Grappe - alltid trevligt. Vi blir sex provare som från början träffades på en Munskänkskurs för ett par år sedan. Det står fem karaffer och väntar på oss, alla med ett ganska mörkrött innehåll. Vi häller upp och börjar dofta och mitt första intryck är "ahhh - Bordeaux 2006 är temat" då vinerna känns ganska Bdx-typiska, fortfarande ganska unga men ändå inte knutna utan rätt så tillgängliga. Efter en liten stund i glaset så sticker glas 1 ut med en typisk Sydafrikansk rökighet (dock ingen bränd bakelit) och glas 3 känns bärigt (hallon) och lättviktigt (men alls inte dåligt) - temat känns genast lite osäkert. G. mittemot säger dock (med en kombination av viss självsäkerhet och samtidigt tvivel) - "Temat är Bordeaux-blends"! och N. har svårt att hålla masken eftersom det är alldeles rätt!

Glas 1 har en tät, mörkröd färg och en relativt stor och komplex doft med mörk svartvinbärsfrukt, björnbär och en del tobak och rök. Smaken är stor, relativt fruktig och komplex och lite bättre än doften. Utan större tvekan en bättre Sydafrikansk Bdx-blend som är ganska ung.
Facit: 2006 Meerlust Rubicon

Glas 2 är mjukare, rundare och mer utvecklat. Känns lite mer harmoniskt och är klart gott. Jag gissar att det är en bra St Emilion från 2004.
Facit: 2004 Ch Desmirail, Margaux
Mitt i drickfönstret skulle jag säga - kommer kanske att utveckla lite mer sekundäraromer, men på viss bekostnad av frukten.

Glas 3 är tydligt bärigt (hallon, skogsbär) och med ganska hög syra och visst tanninsnörp mot slutet. Inte dumt alls, och min första gissning är en Pinot från Nya Zeeland, fast när man vet temat så är det sannolikt en relativt ung Bdx från en kranskommun.
Facit: 2008 Ch Haut Canteloup, Premieres Cotes de Blaye
Jag upplevde att detta vin fick lite oförtjänt mycket stryk runt bordet. Det borde sitta som en sportkeps om det serveras vid 16 grader till en lättare kycklingrätt (utan alltför mkt fett), eller kanske till lax?

Glas 4 är det mest knutna och svårfångade, mörka plommon. Ung, tät, ganska stram ändå modern högkvalitetsjuice, känns Merlot-dominerat. Min gissning blir en bättre Pomerol från 2006.
Facit: 2008 Le Serre Nuove, Bolgheri
Kul! Ornellaias andravin är ju rätt omtalat - och jag upplever att det håller utmärkt klass.

Glas 5 är (förvånansvärt) tillgängligt med stor doft av röda bär och kafferost, rik och mycket god smak men lite svårplacerat. Det är utan tvekan modernt, men inga tydliga vänstra/högra-stranden markörer. Skulle tom kunna vara en Cali, fast då är oftast svartvinbärsfrukten lite mer framträdande, jag tror ändå vi är kvar i Europa. Kanske en 2005a från en modern vinmakare i St Emilion?
Facit: 2008 Virgine de Valandraud
Dubbelkul efter glas 4 - de är nämligen på pappret ganska lika men i glasen mycket olika. Mycket gott, men inget för quercofober för eken är framträdande.

Maten till är långkokt oxkind som faller i goda bitar, lite ostar och sedan en liten kaffe. Vi avslutar på PrimeWinebar med 6 olika glas - alla goda - i mitt fanns en 2008 Les Terasses från Alvaro Palacios i Priorat, fullt godkänt. Stort tack till N. som ordnat, och till er andra - det var jättetrevligt - vi ses igen i höst!

2 kommentarer:

Vintankar sa...

Hej!
Intressant provning. Utmärkta och inspirerande kommentarer. Meerlusten drack jag i höstas/vintras på någon Tryffelsvinsprovning och jag blev förtjust i den.Jag brukar vara skeptisk till de Sydafrikanska vinerna, men just Rubicon satt rätt.
Le Serre Nuove drack jag en 2007 i Rom i våras. 50 euro på restaurngen. Hustrun och jag bedömde det då som ett av årets (hittills) bästa viner. Den kändes med andra ord drickfärdig.

Vintresserad sa...

Hej, vi har druckit ganska många årgångar av Meerlusts Rubicon sedan den första lanserades i Sverige (årgång 1989 el 1990 såvitt jag minns). Vi brukar gilla just Rubicon för dess kombination av Sydafrikansk varmjordsfrukt, med Europeisk komplexitet. 2006an innehåller båda delarna, fast rökigheten är (iaf just nu) lite större än vi önskar. Ska leta fram ngn äldre flaska och se hur den smakar i sommar.

2007 Le Serre Nuove på restaurant för 50 EUR låter närmast ett "fynd"! MVH - Vintresserad