söndag 10 maj 2009

Halvblinda, mogna Napa-cabbar och andra högtflygande upplevelser

Gunnar & Co på Divine ordnar ”Fyra fyrklövrar i maj”. Det är halvblint (utom första flighten som är helblind) och hög nivå på poäng, pris och svårtillgänglighet på flaskorna.

Flight 1 – helblind träningsomgång
1a: Mogen ganska transparent tegelfärg, lite sediment. Doften är mogen och komplex, . Det lättaste och mognaste (äldsta) vinet i flighten. Gissning Bordeaux 1990?
Facit: Pesquera Janus 1994. Några andra runt bordet hittar lite dill och hamnar då i Spanien, men lite för bra kraft och frukt för att vara Rioja.

1b: Yngre både färg och doft, lite annorlunda med mer örter. Smaken innehåller mer tanniner och en del komplexitet. Gott, men kanske inte 96 Parker-points?
Facit: Villa Fidelia Sportoletti 1999

1c: Mörk, tät färg. Mycket mörk frukt i doften (lite åt Mordor-hållet initialt) utvecklas mycket under 20 min i glas, en aning skumbanan. Smaken är mycket bra med fin balans, lite mer syra än tannin och mer röd frukt. Inte en aning vad detta kan vara!
Facit. Achavar-Ferrers Malbec toppcuvee (jag missade årgången men gissningvis 2004)

1d: Purpurfärg, och en bra fruktig doft med fin fatbehandling, mandelmassa, hallonlikör och örter. Smaken är mycket modern och frukten sitter djupt. Mycket gott (min favorit i flighten). Mina gissningar är antingen en bra, ung (2002-2005) Napa Cab eller en modern Bordeaux.
Facit. 2005 CV, Douro, Christian van Zellers prestigevin som Niklas J bjöd på i februari. Jättegott även denna gång, och lite tillgängligare än jag minns. Den borde man ha varit närmare på...

1e. Ganska tät röd färg, men doften är annorlunda än allt jag brukar dofta på. Den enda associationen är lite lakrits och animalisk doft. Smaken är bättre, men här hittar jag lite ägg! Och katrinplommon. Det är gott, men jag har ingen aning, kallklimat Syrah?
Facit: 2002 Batonage från Kracher i Österrike med Blaufränkisch, Merlot och någon mer druva.

Tjosan, det var en lärorik första flight som visade att blint är tufft!


Flight 2 – mogen Napa Cab (årgång 1994)

2a. Ung och purpur-färgad (snabbt identifierad som denna flights katt bland hermeliner). Modern, bra, ung Cab. Napa?
Facit: Nicolás Catena Zapata 2004, Argentina
Kom bort lite grand ibland följande fyrklöver-viner...

2b: Bra längd och elegans, helt moget, frukten en liten aning i utförsbacken, mycket gott idag. Gissning: Spottswoode?
Facit: 1994 Spottswoode Cabernet Sauvignon

2c: Vital med lite tobak (Pessac-Leognan?) mycket bra och elegant!
Gissning: Togni?
Facit: 1994 Dominus Estate

2d: Mycket bra, lite mer frukt och kraft än 2c. Fin mognad och mogen frukt, ett vin att kontemplera över. Efter en stund i glaset än mer komplext. Jättegott idag, men säkert även framöver.
Gissning: Togni?
Facit: 1994 Philip Togni Cabernet Sauvignon

2e: Lite mörkare färg, tydligare svartvinbär i doft och smak. En gnutta yngre och ”sötare” än de andra. Väldigt gott... min favorit med en hårsmån. Gissning: Harlan?
Facit: 1994 Harlan Estate

Jag hoppas ni har överseende med de mycket kortfattade noteringarna ovan. Detta är första gången jag provar Harlan, och Spottswoode och Togni har jag provat vid enstaka tillfällen tidigare, men då betydligt yngre viner. Jag fokuserade helt enkelt på vinupplevelsen och inte på noteringarna. Den enkla slutsatsen är att samtliga dessa fyra mogna Napa-cabbar var utomordentliga vinupplevelser. Det svåra är att sätta dem i perspektiv av pris, tillgänglighet och eventuellt ytterligare utveckling. En reflektion är att med dagens priser på BS så får man två flaskor var av Togni, Spottswoode och van Zellers CV för samma pris som en flaska Harlan Estate...

Fortsättning följer....

PS. Ifall någon skulle undra så betalade jag själv för att delta i evenemanget. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser med interesse dina kommentarer angående Napa-vinerna. Har en del 1994 i källaren (även en del 1991) som jag har spekulerat lite över angående mognad. Dags att korka upp lite 91:or skuller jag tro...

//Erik

Vintresserad sa...

Hej Erik, mognad och utveckling hos viner är delvis en fråga om personlig preferens. Om jag hade några av dessa viner i källaren, så skulle jag inte tveka att dra korkarna på samtliga. Skulle tom rekommendera att göra det på Spottswoode och Dominus. Togni och Harlan har säkert lite utveckling kvar, men är förstås alldeles utmärkta idag också. Hoppas det smakar! och om du har några för många så maila... :-)