onsdag 15 oktober 2008

En stokastisk procedur i norrförort

Vintresserad är på plats 09.10 som nummer två i kön på lokala SB. Ca 09.40 anländer nummer 3, och ca 09.50 nummer fyra. Ungefär samtidigt kommer en SB-person ut med beställningslappar och informerar att kassa 1-3 är för släppet (bra!). Kl 10 släpps vi in, jag
hamnar i kassa 2 med kassör P. Kl 10.03 slår kassa-datorerna om till 10.00 och kassörerna (eller croupierna, tack F&V) kan börja mata in beställningar. Vi har en beställning med många artiklar (beslutsångest...) och det går inte fort, kassa 1 och 3 är klart före. Även kund nummer 4 i kassa 3 får in sin beställning före oss. När vår kassör till slut skall spara beställningen så lyckas inte det. Då frågar han de andra kassörerna som säger "det är bara att trycka på ny kund", han gör det, och säger "tack för idag" och jag åker hem. Ca kl. 10.20 ringer det:
- Kassör P på SB i norrförort: du måste snabbt som 17 få in dina artikelnummer igen, det har blivit strul.
Jag läser upp numren igen.
Kassör P:- Jag ringer tillbaka.
Ca 10.45 så ringer kassör P tillbaka och säger att vi har fått igenom ett antal artiklar, men missat 3.
- Vilka då? replikerar jag, och får numren (med viss osäkerhet) och konstaterar att två av dem (bla Gazin som jag tipsat om på vinklubben.se) är rimliga. Det tredje är konstigt; Ch Maucaillou borde inte vara slut? Då kollar kassör P igen och kommer tillbaka:
- Nej, det gick visst att beställa iallafall!
Touche!
Lotteri är bara förnamnet. Den (lätt retoriska) frågan blir förstås: har SB utbildat personalen, och testat (det nya) systemet och processen? Skulle inte tro det va...
Kassör P ska iallafall ha en eloge för att han ringde tillbaka och i andra omgången verkligen försökte få in beställningen. Sen får vi väl se vilka buteljer man till slut får. Hela beställningsproceduren är iallafall en milt sagt löjeväckande historia, och skulle inte alls behövas om bara SB hade ett anständigt sortiment av Bordeaux från början.

9 kommentarer:

vinogram sa...

SB Arninge?

Vintresserad sa...

Nej, men i närheten...

vinogram sa...

Har upplevt slarv och dålig koll i just Arninge.Bla senast när jag beställde reaviner från FWW 1 okt, som aldrig dök upp. De tog slut fort men det var nåt skumt också med beställningen som de inte verkade hitta när jag ringde upp dem. Lycka till med vinerna!

Vintresserad sa...

Tack! Vi får väl se vilka buteljer som slutgiltigt materialiserar sig. Jag tror som sagt att detta främst är ett procedur / process (inte ett person eller butiksproblem), men som hanterats lite olika på olika ställen. Eventuell kritik bör altså riktas mot den centrala, monopolistiska, byråkratiska, administrativa, cement-organisationen... inte mot enskilda personer som jobbar i butik och gör så gott de kan med de medel som står till buds.

Niklas J sa...

Pratade med en på Systembolaget Lidingö nu till kvällen. Han sade det var en hel del kvar!!

Så ge inte upp!

konjären sa...

Hmm... Inte Täby väl? I så fall var jag nummer 3...!

Vintresserad sa...

Ahaa!! Då har man ett ansikte på den vittomtalade konjären också :-) Men du hade ingen egen stol med dig... inte så "ruttad" ändå kanske? Åandrasidan så "ruttad" att du valde helt rätt kassör! Och lyckades få tag på Leoville-Poyferre 2004 förra året; det kallar jag "ruttad" :-))

Hoppas du fick tag på det du ville, vinhälsningar från Vintresserad

konjären sa...

Avslöjad!

Nej, någon egen stol hade jag inte möjlighet till - det löste sig ju bra ändå! Trist med kassörstrulet; hoppas ändå att en del gick igenom.

Vi kanske ses igen...!

Vintresserad sa...

Återkommer med rapport om vilka flaskor som till slut anländer.

Konjären - vore trevligt att ses igen under bättre omständigheter :-)