onsdag 18 maj 2011

Mat och Vårviner med Divine

G&L på Divine bjuder in till provning av vårnyheter ur deras portfölj, denna gång serverat tillsammans med mat på Gubbhyllan på Skansen. Vinerna presenteras öppet, och första flighten är Pinot (serveras med en kall kalvtartar och goda, lätt syrade primörer):

2009 Felton Road Bannockburn
Bra, hallonkryddig och krämig (88-90), bäst i flighten enligt J mittemot (som provat mycket mer Pinot än undertecknad) - i mitten tycker jag.

2009 Ken Wright Shea, Oregon
2009 var en lite blandad årgång i Oregon, inte alldeles lätt uppnå full mognad. Vi får ett lite lättare (tunnare) och slankare vin med kryddor och blåbär. Elegant säger J, för tunnt säger jag (87-88).

2008 Soter, Mineral Springs, Oregon
2008 är ett bättre, jämnare och varmare år. Detta vin har också sett mer fat och vi får ett fylligare vin med fat, järn och blod! Lättgillat, gott och bäst i flighten tycker jag (89-91); vulgopinot och sämst tycker J.

2007 Lee Vineyard, Saintsbury, Carneros
Även här ett fylligare vin med mer kraft, fat och struktur. Mörka jordgubbar, choklad och lite tobak. Gott och ganska lättgillat (88-90).

Andra flighten innehåller en blandad kompott viner med lite större kropp och struktur.

2007 Motivo Bierzo, Bodegas Neo
En budgetspanjor på moderna druvan Mencia. Bra grillvin för pengen, men lite enkel och grov likväl.

2009 Mendoza Malbec, Achavel-Ferrer
A-F är ett relativt litet vineri som satsar på moderna kvalitetsviner från Malbec, helst odlad på hög höjd och från gamla stockar. Här tycker jag man lyckas väl, här finns en tydlig och rejäl Malbec-frukt (björnbär och plommon), lite flinta och en aning gräs. Faten är fint integrerade även om vinet är ungt. Bra balans och detta skulle jag hellre dricka till den argentinska grillsteken i sommar.

2007 Seleccion Especial, Abadia Retuerta
75% Tempranillo, 20% CabSauv och 5% Merlot, modern vintillverkningsprocess. 18 månader på franska och amerikanska fat. Resultatet är ett relativt ungt, men absolut drickbart vin idag som jag upplever just som ett modernt vin, skulle kunna komma nästan varifrån som helst i världen (Bordeaux, Södra Rhone och nya världen hörs runtomkring). Vinet utvecklas väl i glaset till en snygg, balanserad helhet med lite skogsbär, vinbär, aningen gräs och rotfrukter, någon granne säger "dill" men jag hittar ingen dylik. Bra längd och elegans. Skulle nog passa in i såväl en Ch9, Bdx eller Spanien provning, eller till grillat lamm sommaren 2012.

2007 Andrew Will, Champoux
Ett av de mer kända vinerierna i Washington, och frukt från en känd vingård. Årgång 2007 är (lite ovanligt) dominerad av CabFranc, kompletterad med knappa 20% CabSauv och Merlot var. Doften är först ganska svårfångad, vinös och rätt elegant - men dämpad. Efter en hel del snurrande så får vi fram en ovanlig kombination av svala svartavinbär, gräs, köttbuljong och lite grill. J hittar en gnutta TCA, men inte jag (i doften). Smaken ger en bra längd och viss komplexitet, men även en aning råa tanniner, som skulle kunna vara en gnutta TCA, eller bara viss ekbeska. Sammantaget ett bra och intressant vin.

Till den sista flighten kommer även en varm huvudrätt, försiktigt tillagad lammrostbiff med blomkål, beta och potatisterrine - alldeles utmärkt gott!

2009 Les Calades, Clos St Jean (södra Rhone)
Ganska bärig och rätt trevlig, viss örtighet. Sannolikt ett vardagsrött för den sanna Clos St Jean-fantasten, men hamnar i bakvattnet ikväll.

2008 Clos St Jean Tradition, Ch9
Flera steg upp med bra balans, Grenache-dominerat, sköna Ch9-örter och bra drickbarhet redan idag.

2007 Annie Camarda Syrah, Andrew Will
En ganska typisk US-Syrah med bra drag i frukten, ganska rejält med (snygga) fat och en trevlig animalisk ton (bacon). Mycket gott och drickvänligt, ett av kvällens godaste viner (90-93).

2008 B20 Syrah, SQN
Vinet som många hoppas ska bli kvällens clou, häxmästaren Manfred Krankls senaste utgåva. Nu kommer det mesta av frukten från hans egen vingård 11 Confessions i Santa Rita Hills. Han strävar efter viner som är lite slankare och elegantare (bara 2/3 ny ek). Jag låter glaset stå iallafall 15 min innan jag provar. Frukten är ren och koncentrerad, uppenbar med mörka Syrah-björnbär och lite cassis samt kafferost. Det finns även ett verkligt djup, och viss komplexitet - fast den behöver mer lagring för att visa sig. Är detta då "tiden-stannar-en-aning-gott"? Nja, inte ikväll. Det är för ungt, primärt och outvecklat. Och faktiskt lite svårbedömt - visst är det mycket gott redan idag (92-96?) men jag tror inte det kommer att landa på de där magiska 98-100 pinnarna. Jag har provat andra viner (SQN och annat) som berört mig mer. Fast man skulle ju gärna haft ett par flaskor att prova på hemmaplan i lugn och ro över tiden.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig kväll (med synnerligen trevliga bordsgrannar J. och Y.!) och förstås god mat. Vinerna är bra, men kanske inte sådär översvallande superbra, kan även bero på att prisnivån är lite närmare jorden än i vissa av G&Ls uppställningar.

PS. Som vanligt betald med egna slantar. En randanmärkning, vi var rätt många provare/flaska; det gav smakprov på 3-4 cl / provare vilket jag tycker är för lite. Jag tycker att det behövs 5 cl för att få en verklig uppfattning om ett vin. Om vinkostnaden är en faktor att räkna in (vilket den sannolikt är, även om en importör kan dra av en del sådant som varuprov och marknadsföring) så tycker jag det är bättre att höja provningskostnaden lite och få med en flaska till av varje vin. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, kostnaden var väl 500 kr? varit på Divineprovning en gång och tycker det är för dyrt. Man trycker in folk och man får väldigt lite i glasen, samt att vinerna var för varma. Stålarna rakt i fickan på Gunnar o co? Bra viner ja visst, men det känns lite som kiviks marknad... /Vino fino

Vintresserad sa...

Hej Vino Fino, nja, jag får ingen Kiviks marknadskänsla (möjligen med undantag för Gunnars skånska). Det är ju upp till var och en att välja att gå på evenemanget eller inte, och därmed om man tycker att upplevelsen av mat&vin motiverar kostnaden. Eftersom jag fortsätter att välja att gå på evenemangen så tycker jag motivationen är OK. Men jag skulle som sagt gärna se lite större mängder av varje vin. MVH - Vintresserad