fredag 19 augusti 2011

2003 Barolo, Massolino

Till en italiensk fredagskyckling korkar vi upp en 2006 Barbaresco från Produttori. På undersidag av korken finns ett 1-2 mm tjockt lager med finkorning vinsten (eller likn) och det sitter även inuti halsen på flaskan, vilket får varningsklockor att ringa. Jag häller upp och doftar - ingenting, en helt knuten doft. Smaken är också helt knuten, förutom en lite märklig, överdriven aning kemisk beska mot slutet. Denna flaska känns inte korrekt. Efter att ha varit öppnad ett par timmar så är doften klart bättre, med den nyponsöta nebba-frukten och lite rosor. Smaken är dock bara lite bättre än först, så vi dömer ut vinet som defekt av okänd sort (det smakar inte TCA, iaf inte sådan TCA som jag stött på tidigare). Någon som upplevt något liknande?

En snabb räd i förrådet hittar en 2003 Barolo, Massolino som snabbt får sätta livet till. Det är en brunröd uppenbarelse med väldigt tydlig mognad, och första intrycket är ganska obalanserat och ett kort tag funderar jag på om det behövs en tredje flaska för att få något drickbart i glasen. Efter en halvtimme har vinet lugnat ned sig och doften är nu komplex, men fortfarande aningen övermogen (torkad?) frukt och viss starkvinston. Smaken är bättre med bra snörp i nebba-tanninerna, lite eldig (de 14% känns) och klart matkrävande. Långt ifrån ett "sipp-vin" eller något man bjuder känsliga gäster på. Smakar bäst efter en timme eller två, sedan bär det lite utför. Om du har flaskor kvar så rekommenderas konsumtion relativt snart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt samma upplevelse för mig med en Barbaresco från P. Helt död. Hällde ut skiten för jag blev pissed. Vad har hänt där?!

P.

Anonym sa...

Jag köpte en flaska på plats i Barolo och det var exakt samma upplevelse för mig. Vi lät den stå öppen i flaskan över tre dagar men absolut inget hände!! Skumt!

Micke